10 دسامبر 2022- فینرنون، یک آنتاگونیست گیرنده مینرالوکورتیکوئید غیراستروئیدی (ns-MRA) است که توصیه درجه A را برای مدیریت بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) مرتبط با دیابت نوع 2 دریافت کرده است. این توصیه توسط انجمن غدد درون ریز بالینی آمریکا (AACE) به عنوان بخشی از به روز رسانی آن به دستورالعمل طرح مراقبت جامع دیابت قندی، ارائه شد.

فینرنون، در جولای 2021 توسط سازمان غذا و داروی آمریکابرای کاهش خطر افت eGFR(افت پایدار تخمین زده شده ی نرخ فیلتراسیون گلومرولی)، بیماری کلیوی در مرحله نهایی، مرگ قلبی عروقی (CV)، انفارکتوس میوکارد غیر کشنده (MI) و بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی در بیماران بزرگسال مبتلا به بیماری مزمن کلیویمرتبط با دیابت نوع 2، بر اساس نتایج کارآزمایی محوری FIDELIO-DKD تایید شد. برچسب فینرنونحاوی یک هشدار و احتیاط است که می تواند باعث هیپرکالمی شود.

دستورالعمل به روز شده ی AACE، شامل توصیه ای برای فینرنونبا مزایای اثبات شده برای بیماری کلیوی و قلبی عروقی (CVD)، برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مرتبط با دیابت نوع  2که دارایeGFR  مساوی یا بیش از 25 میلی لیتر در دقیقه/1.73 متر مربع، غلظت سرمی پتاسیم طبیعی و آلبومینوری (نسبت آلبومین به کراتینین ادرار مساوی یا بیش از 30 میلی گرم بر گرم) با وجود حداکثر دوز قابل تحمل مهارکننده سیستم رنین آنژیوتانسین (RAS)، است. این دستورالعمل بر اساس داده هایی تدوین شده است که نشان می دهند فینرنون توانایی کاهش خطر افت مداوم eGFR، مرحله نهایی بیماری کلیوی، مرگ CV، MIغیر کشنده و بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی را دارد.

دکتر سوزان ال. سامسون، رئیس منتخب و خزانه دار AACE و نویسنده ی این دستورالعمل در بیانیه مطبوعاتی AACE، گفت: این دستورالعمل نگاهی تازه به آخرین شواهد در محیط امروزی دارد و توصیه هایی قوی به پزشکان ارائه می دهد تا اطمینان حاصل شود که ما بالاترین استانداردهای مراقبت را ارائه می کنیم. AACEاز سال 1991 راه را با دانش بالینی غدد درون ریز رهبری کرده است، و من مفتخرم که با این دستورالعمل به روز شده، ما می توانیم به عنوان یک نیروی فعال در ارائه آموزش، حمایت و راهنمایی دیابت ادامه دهیم.

دکتر آمیت شارما، معاون بخش قلب و عروق و کلیه در امور پزشکی شرکت بایر در ایالات متحده، گفت: آخرین دستورالعمل AACE به بیماران و تیم های مراقبتی آنها کمک می کند تا درمان ها و منابع موجود را بهتر درک کنند و آنها را با آخرین شواهد علمی برای کمک به تصمیم گیری های حیاتی برای مدیریت بهینه بیماری تجهیز کنند. دستورالعمل اخیر AACE، فینرنون را به عنوان یک ستون اساسی در الگوریتم درمانی برای حفظ عملکرد کلیه و کاهش خطر دوگانه ی قلبی عروقی در بیماری مزمن کلیوی مرتبط با بیماران دیابت نوع 2 با طیف گسترده ای از شدت بیماری مزمن کلیوی، تقویت می کند.

در بیانیه اجماعی مشترک انجمن دیابت آمریکا (ADA) و انجمن بهبود نتایج جهانی بیماریهای کلیوی (KDIGO) که در اوایل این ماه منتشر شد، آمده است: سازمان های بالینی، فینرنونرا در رژیم درمانی بیماران مبتلا به CKD مرتبط با T2Dبا مشخصات زیر وارد کنند:

· دارای eGFR≥25 میلی لیتر در دقیقه /1.73متر مربع.

· غلظت پتاسیم سرمی طبیعی

· آلبومینوری (نسبت آلبومین به کراتینین ادرار ≥30 میلی گرم بر گرم) علیرغم حداکثر دوز قابل تحمل مهارکننده RAS.

-----------------------

*توصیه هایی که به آنها توصیه درجه A اعطا می شود مبتنی بر شواهد قوی است که از طریق کارآزمایی های بالینی بر اساس پروتکل های AACE ثابت شده است.

**توصیه‌های با درجه ی A، بالاترین توصیه ADA، بر اساس آزمایش‌های بالینی بزرگ و خوب طراحی شده یا متاآنالیزهای خوب انجام شده است که بهترین شانس را برای بهبود نتایج دارند. به طور کلی، این توصیه‌ها زمانی که برای جمعیتی که مناسب هستند اجرا شوند، بهترین شانس را برای بهبود نتایج دارند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/guidelines/finerenone-receives-grade-a-recommendation-for-treating-ckd-patients-associated-with-type-2-diabetes-aace-update-103715?from-login=478306